دفاع متفکر مسلمان ترکیه ای از ایران در مقابل غرب

آتاسوی مفتی اوغلو نویسنده و متفکر مسلمان و انقلابی ترک در مقاله ای با عنوان «راهی به سوی هیچ» ضمن انتقاد شدید از رویکرد امپریالیسم و دنیای باصطلاح مدرن غربی و سبک دمکراسی غربی در مقابل کشتار مردم فلسطین، افق و عدم اراده کشورهای اسلامی در مقابل این سلطه گری را راهی به سوی هیچ توصیف کرد.

دفاع تمام قد آتاسوی مفتی اوغلو از ایران در مقابل هجمه غرب

آتاسوی مفتی اوغلو نویسنده و متفکر مسلمان و انقلابی ترک در مقاله ای با عنوان «راهی به سوی هیچ» ضمن انتقاد شدید از رویکرد امپریالیسم و دنیای باصطلاح مدرن غربی و سبک دمکراسی غربی در مقابل کشتار مردم فلسطین، افق و عدم اراده کشورهای اسلامی در مقابل این سلطه گری را راهی به سوی هیچ توصیف کرد.

وی با انتقاد از رویکرد رهبران کشورهای اسلامی، آنان را به جاه طلبی، فقدان افق و اراده سیاسی و عدم مسئولیت پذیری در مقابل آینده اسلام متهم کرد و افزود: این واقعیت که آنها با فرصت طلبی ها و پوپولیسم های منحصر به فرد به قدرت می رسند و برای تدام سلطنت خود تن به تسلیم و تحقیر داده و در مسیر انحطاط قرار می گیرند، نشان می دهد که ما با یک زوال تاریخی و جهل بزرگ روبرو هستیم.

آتاسوی مفتی اوغلو با اشاره به وضعیت کشورهای اسلامی نوشت: در دنیای امروز جوامع اسلامی در وضعیتی قرار دارند که کنترل سرنوشت خود را از دست داده اند. این وضعیت، جوامع مورد بحث را به موقعیتی می کشاند که نمی توانند تاریخ، جهان بینی و سبک زندگی اسلامی را تصویر و تصور کنند. این واقعیت که جوامع اسلامی خود را در یک محدوده قومی و فرقه ای محصور کرده اند، آنها از دیدگاه و شعور اسلامی که همه مسلمانان را جزئی از تمامیت هستی جهانی می داند، دور می کنند.

مفتی اوغلو در بخش دیگری از مقاله خود با اشاره به مواضع کشورهای جهان اسلام در قبال ایران نوشت: ایران ستیزی، خصومت و نفرت مزمن در میان اقشار راست محافظه کار و ناسیونالیست و اقشار چپ سکولار نشان می دهد که اینها با بربریت و تعصبات کور، خود را به زنجیر کشیده شده اند. این گروه ها ایران و جنبش های مقاومت را از منظر ایدئولوژی کلیشه ای غربی، ایدئولوژی استعماری و دیدگاه شرق شناسی غربی تفسیر می کنند. کشمکش، رقابت و تنشی که قرن هاست بین دنیای غرب و جهان اسلام و بین دو جهان بینی و سبک زندگی در جهان جریان دارد.

این نویسنده مسلمان افزود؛ روند سیاسی نوینی که با انقلاب اسلامی در ایران آغاز شد، این اجماع و اتفاق نظر چند صد ساله را رد و به همه جهانیان اعلام کرد که اسلام همانطور که با گذشته ارتباط دارد با حال و آینده نیز ارتباط دارد و همانطور که با عناصر بومی در ارتباط است با جهان نیز در ارتباط است و با عناصر ملموس و انتزاعی نیز ارتباط خواهد داشت و به دلیل آگاهی و جهان بینی انقلابی خود به مدت ۴۵ سال است که تحت تحریم، تهدید و محاصره همه جانبه توسط امپریالیسم اروپایی - آمریکایی و امپریالیسم صلیبی قرار دارد.

وی با بیان اینکه جوامع و جنبش‌های مقاومت در جهان اسلام به دلیل عدم تبعیت از جهان‌بینی و سبک زندگی غربی و امپریالیستی، در معرض تهدید، خشونت سیاسی، نظامی، اشغالگری و تهاجم، انزوا، کشتار و نسل‌کشی قرار دارند، نوشت؛ این جوامع تحت چنین شرایط طاقت فرسایی تلاش می‌کنند به حیات خود ادامه دهند.

آتاسوی مفتی اوغلو با انتقاد از رویکرد دوگانه غرب در مواجهه با کشورهای اسلامی نوشت: در حالی که جهان غرب، تفسیر و تعبیر معنوی، محلی، ملی، محافظه کارانه و راستگرایانه اسلامی را که فاقد محتوا، برنامه و پروژه سیاسی است، تهدید نمی بیند و کشورهایی که از این رویکرد تبعیت می کنند، را می پذیرد. اما انقلاب اسلامی ایران را به دلیل تفسیر سیاسی از اسلام  و شعار «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» به عنوان یک تهدید بزرگ و خطری برای جهان بینی و سبک زندگی غربی تعریف می کند و با آن مخالفت می کند.

به نوشته مفتی اوغلو؛ در حالی که دموکراسی های غربی ادعا می کردند که یک چشم انداز و مأموریت اساسی برای گسترش آزادی دارند، اما معلوم شد که آنها این آزادی را تنها برای ملتهای مسیحی می خواستند. به همین دلیل است که مقاومت و مبارزات جنبش های آزادی خواه فلسطین که ۷۵ سال است خواستار آزادی و استقلال هستند، با قتل عام، نسل کشی، تبعید و بی خانمانی دسته جمعی پاسخ داده می شود. لذا واقعیت این است که آنها برای جهان غیر غربی و به ویژه دنیای اسلام، امپریالیست و استعمارگر هستند.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی آنالیز اسلامی

https://islamianaliz.com/makale/۲۱۲۹۶۲۱۹/atasoy-muftuoglu/hiclige-giden-yol

تاریخ:۱۴۰۳/۰۵/۲۲

کد خبر 20841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =